Met de reeks aan Inside-Out verhalen vertellen we graag wat we doen, waarom bepaalde beslissingen worden genomen en wat de overwegingen zijn. Een beslissing wordt namelijk nooit zomaar genomen. Vandaag: Fondo, de trainingsapp van de KNWU.
Steeds meer wielerliefhebbers weten Fondo te vinden voor tips over training, voeding, materiaal en kleding. Met de trainingsapp sluit de KNWU aan bij de behoefte van wielerliefhebbers om ook als ongebonden fietser van de kennis van de wielerbond en haar partners te profiteren. In de nabije toekomst mag je als fietsfan nog meer verwachten van het merk Fondo, dat wil uitgroeien tot een kennisplatform voor alle fietsers.
"Fondo bereikt ondertussen een eigen en veel groter publiek"
Fondo werd in 2019 gestart als trainingsapp, waarmee de KNWU ook de ongebonden fietser wilde bereiken. De applicatie biedt sindsdien houvast aan iedereen die gestructureerd wil fietsen en doelen wil bereiken door middel van trainingsprogramma’s. Die worden geschreven door een talentencoach die ook topsporters begeleidt, te weten Stefan van Klink. Fondo wist ondertussen enkele partners aan zich te binden, waardoor de app een steeds grotere groep sportieve fietsers weet te bereiken. De 15.000 deelnemers aan de toertocht van de Amstel Gold Race bijvoorbeeld, die dankzij de app goed voorbereid aan de start kunnen staan. Shimano helpt bij delen van tips op materiaal- en onderhoudsvlak, AGU heeft alle benodigde kennis in huis over kleding en BORN deelt haar kennis op sportvoedingsgebied via een adviestool. Al 86.000 mensen hebben de app inmiddels gedownload en zij maken op dit moment van het seizoen al regelmatig gebruik maken van alle mogelijkheden. Slechts vijf procent van al deze gebruikers is KNWU-lid. Wat te verklaren is doordat de licentiehouders van de wielerbond vaak eigen trainers bij de club tot hun beschikking hebben. Voor de KNWU is dat getal daarom vooral een signaal dat Fondo een schot in de roos is om juist de ongebonden fietser te bereiken.
Droom of doel bereiken met Fondo
Martin Faes is als productowner van Fondo blij met deze ontwikkelingen, maar kijkt ook al vooruit om een nog groter publiek aan te spreken. ‘’In principe willen we iedere sportieve fietser bereiken die een droom heeft of een doel. Het gaat dan niet per se om het winnen van wedstrijden, maar wel om zaken als ‘hoe kan ik een betere klimmer worden?’ ‘Hoe kan ik meer vermogen gaan trappen?’ en ‘hoe kan ik goed voorbereid aan de start staan van een (toer)tocht?’. Als bond waren we uiteraard al lange tijd bezig met de ontwikkeling van het programma, maar de echte lancering viel middenin de periode waarin alles regelmatig op slot ging als gevolg van de COVID-maatregelen. Er vielen in die periode weliswaar sommige concrete doelen uit zoals toertochten, maar in de afgelopen 2 à 3 jaar is de fietsmarkt ook geëxplodeerd. Mensen kochten een fiets en gingen daar aanvankelijk in een sportbroek en met gymschoenen op zitten. Maar al snel steeg de behoefte explosief om kennis te vergaren over alles wat met fietsen te maken had. En daar sloten we met Fondo perfect bij aan met onze trainingstips, maar ook onze adviezen over materiaal, voeding, kleding en het omgaan met blessures. Ook in Vlaanderen is ons bereik in die periode flink gestegen. Deels straalt dat ook op de KNWU af, want er zijn altijd fanatieke nieuwe sporters die dan ook wedstrijden willen gaan rijden. Maar het overgrote deel van de mensen krijgt niet echt met de KNWU te maken en dat hoeft ook niet. Het is voor de wielerbond belangrijk om de aansluiting te maken waar men deze sportieve fietsers iets kan bieden, Fondo bereikt ondertussen een eigen en veel groter publiek. Wel krijgen KNWU-leden vijftig procent korting wanneer ze een Fondo Pro abonnement willen afsluiten.’’
"Het is de bedoeling dat we met dit platform antwoord geven op alle vragen die sportieve fietsers hebben"
Een groter publiek aanspreken
Ondertussen kijkt Faes voor Fondo alweer naar een grotere doelgroep. ‘’Het succes van Fondo komt voort uit het gericht trainen naar een bepaald doel, maar dat is ook de beperking als je een grotere groep wil bereiken. Sommige mensen willen gewoon fietsen op hun eigen niveau, zonder direct ergens voor te trainen. Daarom schetsen we nu de bouw van een groter platform waar je ook terecht kunt voor al je vragen over recreatief sportief fietsen. Waar ook vragen als ‘Hoe vervang je een band?’ ’Wanneer ben je aan een nieuwe ketting toe?’ en ‘Welke routes vind ik in de buurt van mijn vakantieverblijf op de Veluwe?’ worden beantwoord. Het is de bedoeling dat we met dit platform antwoord geven op alle vragen die sportieve fietsers hebben. We kunnen daarbij gebruik blijven maken van de kennis van onze partners, door hen artikelen te laten schrijven over hun vakgebied, maar ook video’s te maken waarin relevante zaken kort en krachtig uitgelegd worden. Het moet ook een platform zijn, waar je zin krijgt om nieuwe routes en mogelijkheden te verkennen. Hoe mooi zou het zijn als Fondo op deze manier als inspiratiebron kan dienen voor de bijna één miljoen ongebonden sporters die ons land rijk is? Dat biedt de KNWU, haar partners en alle huidige en nieuwe Fondo-gebruikers heel veel extra’s. We hebben er veel zin in om hiermee aan de slag te gaan.’’